Natchnął mnie dzisiaj wpis na blogu Bea w Kuchni. W związku z tym zrobiłam sobie małą, zimową suróweczkę.

 

Zimowa surówka:

1/4 główki kapusty

pół małej czerwonej cebuli

marchewka

pół selera

łyżka chrzanu

jogurt naturalny

kilka kropli soku z cytryny

czosnek niedźwiedzi

sól, cukier 

Kapustę poszatkować, cebulę drobno pokroić, marchewkę i seler zetrzeć na dużych oczkach na tartce. Porkopić wszystko sokiem z cytryny. Dodać chrzan, jogurt naturalny, posypać czosnkiem niedźwiedzim, dodać sól i trochę cukru do smaku. Wymieszać i gotowe. 

 
Witaminki hop siup do obiadu:) 

Cebula zawiera ok. 12% suchej masy o wartości 42 kalorii, tłuszcz, węglowodany, wapń, witaminy: A, B, C. Dzięki zawartości wapnia i potasu warzywo to działa na organizm ludzki odkwaszająco. Zawarte w cebuli związki siarki mają właściwości hamujące rozwój mikroorganizmów chorobotwórczych.

Kapusta zawiera węglowodany, witaminy C i z grupy B oraz aminokwasy.

Najcenniejszym składnikiem marchwi jest karoten (prowitamina A), który w żadnym innym warzywie nie występuje w tak dużej ilości. Ponadto marchew zawiera dużo cukrów, przy czym większość z nich to cukry złożone.

Korzeń spichrzowy selera zawiera duże ilości soli mineralnych: potasu, wapnia, sodu, magnezu, fosforu i żelaza i niewiele witamin z grupy B i witaminy C. W blaszkach i ogonkach liściowych tego warzywa znajduje się więcej soli mineralnych i witamin niż w korzeniu. We wszystkich częściach selera znajduje się olejek eteryczny pobudzający apetyt, trawienie i czynność nerek.

 

Źródło